tag:blogger.com,1999:blog-310694772024-03-06T05:23:53.360+01:00Aprendre llengüesObservatori d'Enric Serra i CasalsUnknownnoreply@blogger.comBlogger964125tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-74556154782103942017-01-20T11:09:00.003+01:002017-01-20T11:34:02.576+01:00[965] Com escriure una ressenya
Avui vull parlar
d’un llibre que acabo de publicar a Eumo Editorial: Com escriure bé una ressenya. Una de les activitats d’aprenentatge que els
joves troben sovint en la seva vida acadèmica és el comentari escrit sobre una
lectura relacionada amb alguna matèria del currículum. Es tracta d’una
activitat típicament universitària, però és ben habitual també en els estudis
previs a Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-79795833654565704552016-12-11T20:07:00.003+01:002017-01-20T11:28:57.263+01:00[964] Test d'obertura lingüística
Test d'obertura lingüística
Deixo un enllaç a Aprendre llengües a un recurs lúdic que vaig preparar per al Projecte interuniversitari d'elaboració d'un curs virtual sobre interculturalitat i multilingüisme, coordinat pels serveis lingüístics de la URV i la UPC i amb participació d'altres serveis lingüístics universitaris i el finançament de la Secretaria d'Universitats i Recerca de la Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-24272303639766696422016-05-08T10:20:00.000+02:002016-05-08T10:46:31.378+02:00[963] Parlar en públic, o l'art d'obrir l'aixeta
Deixo unes ratlles, a continuació, sobre Els secrets de parlar en públic (Vic: Eumo, febrer de 2016), de Mariona Casas, Josep Maria Castellà i Montserrat Vilà. He de dir, per començar, que l’obra té per a mi un interès màxim: m’ocupo d’una assignatura de llengua oral a la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB per a la qual tot el que explica és rellevant i decisiu. El text és un tractatUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-4316291898863738382016-02-22T13:18:00.002+01:002016-02-22T13:22:50.221+01:00[962] Itineraris de consciència interculturalEn el marc d'un projecte interuniversitari Interlingua de la Generalitat de Catalunya coordinat pels serveis lingüístics de la Universitat Rovira i Virgili i la Universitat Politècnica de Catalunya, vaig redactar els Itineraris de consciència intercultural. El projecte en què s'incardinen és el Curs d'autogestió de la interculturalitat i el multilingüisme per als estudiants de mobilitat sortint. Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-13565126797300096172015-06-29T12:41:00.003+02:002015-06-29T12:43:32.903+02:00[961] IX Congrés ACLES, a León
Aquests darrers dies hem estat a León, al IX Congrés de la Asociación de Centros de Lenguas de la Enseñanza Superior (ACLES), organitzat pel Centro de Idiomas de la Universidad de León. Hi hem assistit diverses persones del Servei de Llengües de la UAB, dels àmbits de l'avaluació, la psicometria i l'ensenyament-aprenentatge de llengües. L'ocasió ha estat, com sempre, una oportunitat de saber Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-77765268233083694632015-05-10T21:29:00.000+02:002015-05-10T21:45:52.632+02:00[960] L'esperança, encara
Aquests dies he tingut l'ocasió de conèixer de prop l'organització d'abast global i ja històrica AFS Intercultura, que promou els desplaçaments de joves a altres punts del globus per contribuir a generar persones obertes de ment, capaces d'adaptar-se a altres maneres de viure i d'entendre el món. Per contribuir a crear una entesa universal, en definitiva. L'organització no és ni una agència de Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-47183474932107853112015-01-26T13:06:00.001+01:002015-01-26T13:16:10.874+01:00[959] A punt de llançar el MOOC!
El dia 2 de febrer el Servei de Llengües de la UAB llançarà el seu MOOC English for Teaching Purposes a la plataforma de cursos MOOC Coursera. L'acceptació del curs ha estat bona: hi ha persones inscrites de 170 països (un 36 % són europeus) i ara mateix arriben en nombre a un total de 13.500. Les persones que han decidit pagar una quantitat per obtenir un certificat de Coursera que acredita queUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-77554072105463872022014-09-14T11:03:00.000+02:002014-09-14T11:04:53.555+02:00[958] Universitat en valencià i en anglès
Dilluns vaig participar a la IV Jornada de Docència Universitària en Valencià i Anglès, a la Universitat d'Alacant, jornada pensada perquè els docents implicats en la
impartició d'assignatures en aquestes dues llengües tinguin un
fòrum de contacte i recursos per concretar els seus objectius. La IV Jornada s'inscriu en les accions de
política lingüística de la Universitat d'Alacant per promoureUnknownnoreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-83545203705546217352014-08-07T18:32:00.003+02:002014-08-07T18:32:56.219+02:00[957] Actes Congrés ACLES
Fa uns dies els companys del Servei de Llengües Modernes de la Universitat de Girona ens van fer saber que ja havien sortit les actes del VIII Congrés d'ACLES, en format electrònic, congrés que va tenir lloc ara fa un any i que ells van coorganitzar. En vaig parlar a Aprendre Llengües. Em sembla interessant tenir a mà els arguments que s'hi van exposar. Diversos companys de la UAB hi van Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-66843092837477085922014-06-21T14:06:00.000+02:002014-12-27T11:32:51.089+01:00[956] Tribut a Jaume Cela
Jaume Cela s'ha jubilat. Fa un parell
de dies l'Escola Bellaterra, en la qual ha treballat aquests darrers
vint-i-tres anys com a mestre i director, li va dedicar una gran
festa d'homenatge amb l'objectiu de desitjar-li una entrada plàcida en aquesta nova etapa vital. De Jaume Cela s'ha dit gairebé tot:
pedagog, escriptor prolífic, mestre, mestre de mestres, cinèfil...
És per això que en vullUnknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-38790674016505007402014-06-01T22:28:00.002+02:002014-06-01T22:41:14.882+02:00[955] Llegir etimologies
Avui inicio la lectura d'un text que m'atreu, el qual em va recomanar un lector del blog fa uns quants dies. Es tracta de Palabralogía, de Virgilio Ortega (Barcelona: Planeta, abril de 2014). A tots els que ens agrada l'etimologia, un llibre com aquest ens resulta apassionant. A mi m'interessa per les descobertes a què obre la porta, d'una banda, que tan sols fullejant-lo ja se'ns mostren. I Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-1727664726925682282014-05-11T22:33:00.001+02:002014-05-11T22:44:43.709+02:00[954] Escriure a la universitat
Aquests dies en l'assignatura de
llengua catalana d'Humanitats hem tractat la qüestió decisiva de la
llengua a les disciplines, de la qual en aquest blog he parlat en
diverses ocasions, perquè la considero crucial. La publicació recent
d'una obra extraordinària com La escritura académica a través de
las disciplinas, coordinada per Liliana Tolchinsky (Barcelona:
Octaedro; ICE UB, desembre de Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-18012026478586216072014-05-04T19:41:00.004+02:002014-05-04T19:52:05.078+02:00[953] La provocació dels MOOC (i 2)
Reprenc un apunt de fa uns dies. La lectura de La expansión del conocimiento en abierto: los MOOC (Barcelona: Octaedro, 2013), una bona aproximació al fenomen, no em canvia la visió dels MOOC com a desafiament i qüestió més oberta que mai. No cal dir que em sembla sensacional ser-hi i experimentar amb aquesta nova modalitat formativa i aprofitar-ne la possibilitat disruptiva. Es tracta, però, Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-1873440578382369582014-04-30T18:23:00.001+02:002014-04-30T18:24:11.010+02:00[952] Presentem 100 llatinismes
Avui vull presentar el text que hem escrit i que acabem de publicar la Núria Gómez Llauger i jo mateix, 100 llatinismes més vius que mai (Cossetània: 2014). Espero que us animeu a llegir-lo, si us interessa el tema. El volum no pretén ser, mutatis mutandis, un catàleg de fòssils impregnat de nostàlgia. És cert que les formes comentades en el llibre pugen del passat, petrificades, i que ens Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-35611288617517317342014-04-21T23:37:00.002+02:002014-04-21T23:39:13.956+02:00[951] La provocació dels MOOC (1)
El dia abans de començar les vacances de Setmana Santa vaig assistir a la jornada Vull fer un MOOC: per on començo,
organitzada per la Secretaria d'Universitats i Recerca de la
Generalitat de Catalunya amb la col·laboració de la UPF, la URV i
la UOC. La jornada tenia com a substrat immediat la iniciativa dels
catorze projectes MOOC a què l'AGAUR ha donat suport en una
convocatòria Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-5692032906005599522014-04-20T11:12:00.001+02:002014-04-20T11:22:02.648+02:00[950] Relats de docents de català a l'estranger
Aquests dies he llegit la publicació que recull els relats premiats de diversos professors de català a l'estranger, resultat de la primera edició del premi "El català pel món" (Godall Formacions, 2013). Es tracta de sis textos breus sota el títol general "Tarongeta" vol dir taronja petita que combinen la ficció amb la realitat, l'humor, la ironia i l'esperit d'aventura amb la duresa de les Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-3746767069379486792014-04-12T10:39:00.001+02:002014-04-12T10:43:15.794+02:00[949] Insults imprescindibles
Aquests dies he llegit 100 insults imprescindibles, de Pau Vidal (Cossetània, 2014). Aprendre llengües ja ha dedicat algunes entrades a aquest terreny relliscós i divertit de la llengua que constitueixen els insults. L'inventari de Vidal va més enllà dels cent insults a què obliga l'estructura de la col·lecció; a cadascuna de les fitxes que constitueixen l'obra n'hi ha diversos i, alhora, hi ha Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-35448325495397425132014-03-30T19:55:00.000+02:002014-04-16T17:03:47.137+02:00[948] La lliçó permanent de Moreno Cabrera
Aprendre llengües sent admiració pel
discurs del catedràtic de lingüística general de la Universidad
Autónoma de Madrid Juan Carlos Moreno Cabrera, del qual hem parlat en
diverses ocasions (llegiu-ne les entrades al blog). Amb motiu de la recent publicació de Los dominios
del español: guía del imperialismo lingüístico panhispánico, La
2 li va fer una entrevista (programa "Para todos la 2"), Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-81956832295941041902014-03-25T19:43:00.000+01:002014-03-25T20:11:33.321+01:00[947] Simposi d'Ensenyament del Català (i II)
[Reprenc l'apunt anterior parlant del IV Simposi Internacional sobre l'Ensenyament del Català.] El tercer simposi (2002) es va vertebrar en cinc àrees
(llengua, cultura i educació; coneixement i ús de la llengua; noves
migracions; tecnologies de la informació i la comunicació, i
currículums i metodologia) que ens permeten continuar perfilant les
inquietuds dels darrers anys a l'entorn de Unknownnoreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-38407640809552695582014-03-23T13:03:00.000+01:002014-03-23T13:10:35.090+01:00[946] Simposi d'Ensenyament del Català (I)
Els dies 4 i 5 d'abril de 2014 tindrà lloc a la Universitat de Vic el IV Simposi Internacional sobre l'Ensenyament del Català. L'organitzen la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la Universitat de Vic, juntament amb altres institucions com el Departament d’Ensenyament, el Departament de Cultura, l’Ajuntament de Vic i el Consorci per a la Normalització Lingüística, entre altresUnknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-34739269609869362072014-03-15T10:58:00.000+01:002014-03-15T11:02:46.314+01:00[945] Tot construint un MOOC de llengua
L'últim dia de l'any 2013 vam saber
que el nostre projecte MOOC havia estat dels catorze seleccionats per
l'AGAUR en la seva primera convocatòria relacionada amb cursos
massius oberts en línia. Quan dic el nostre projecte MOOC em
refereixo al que duem endavant al Servei de Llengües de la UAB per
capacitar els docents universitaris d'onsevulga a fer les classes en
anglès, si per decisió Unknownnoreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-32471019793981232872014-03-01T21:39:00.001+01:002014-03-01T21:40:25.843+01:00[944] Productes digitals en català
La Generalitat de Catalunya ha llançat
aquests darrers dies l'opuscle 10 raons perquè els productes digitals parlin català, que s'adreça a les empreses que treballen
en l'àmbit digital i els ofereix deu arguments senzills i alhora
contundents per fer-los veure que el català és una oportunitat de
negoci. La publicació i la difusió de l'opuscle s'inscriuen en
l'agenda digital de la Direcció Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-58612618555219071512014-02-23T17:55:00.000+01:002014-02-23T17:58:33.580+01:00[943] Avaluació del nivell superior
Aquests dies hem tancat la formació
dels avaluadors i les avaluadores del nou examen de nivell superior
de la Direcció General de Política Lingüística, després de
setmanes de formació en diversos punts del territori (primer la part
escrita i finalment la part oral). Les persones que hi han pres part
poden ara completar les activitats que n'acreditaran la competència avaluadora. El projecte de Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-78825141176619348292014-02-01T11:56:00.000+01:002014-02-01T12:34:15.526+01:00[942] La poesia que mata la prosa
Una companya em fa conèixer una
notícia esgarrifosa. Un home en mata un altre a Rússia per discrepàncies
de gèneres literaris. L'assassi preferia la poesia i l'assassinat la
prosa, la qual considerava l'única forma de literatura veritable. La
situació, al capdavall, té la seva lògica: el saber està massa
compartimentat en espais estancs que ràpidament generen estructures
que tenen a la porta, Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-31069477.post-81894740062463863622014-01-28T20:51:00.000+01:002014-01-29T14:40:17.632+01:00[941] Llengua i humanitats
No fa gaires dies ha tingut lloc a l'IEC la presentació del manifest "Unes humanitats amb futur", en què un grup d'intel·lectuals de primera fila han reivindicat públicament la cultura humanística en un món governat pels dictats de l'economia, la tècnica deshumanitzada i un perniciós utilitarisme. Una cultura humanística capaç de tenir i mantenir un lloc en tots els àmbits d'un món canviant (Unknownnoreply@blogger.com0