Fa temps que parlem amb les companyes de dinamització i altres agents de la universitat d'engegar un club de lectura per a estudiants nouvinguts. Paga la pena esmerçar alguns esforços perquè l'acció s'acabi de concretar. Els clubs de lectura són una iniciativa força tipificada aquests últims anys (llegiu, per exemple, la “Receta para un club de lectura”, de Blanca Calvo, al web del Ministerio de Cultura) i que s'han estès força darrerament, amb lectors d'edats ben diverses i sota l'estímul de les biblioteques (les de Barcelona en són un bon exemple). Les biblioteques han optat per aquesta acció com una estratègia de dinamització i acompanyament dels ciutadans que vol superar la consideració de l'usuari de la biblioteca com un individu passiu i distant. Els clubs de lectura els formen grups de persones que llegeixen un mateix llibre i es troben periòdicament per explicar-se la seva experiència lectora, amb el suport d'una persona que condueix les sessions. Els clubs solen promoure la lectura i el diàleg, i, moltes vegades, dinamitzen una infraestructura (una biblioteca, per exemple) i els seus recursos. Els clubs de lectura poden ser de moltes menes, generals o especialitzats (en un gènere, per exemple: novel·la negra, teatre, poesia). Un cas particular són els que s'orienten a l'aprenentatge de llengües estrangeres. En aquests casos, el conductor del club ha de ser un professional de la llengua i ha d'intervenir amb una gran coordinació amb les accions formatives que el centre d'idiomes ofereix per als nouvinguts; les obres treballades al club, d'altra banda, s'han de seleccionar amb cura (es pot optar per fer que s'acullin als sistemes de lectura fàcil, per exemple) i el nivell de llengua dels participants ha de ser força homogeni. Vull destacar que els Serveis Lingüístics de la Universitat de Barcelona ofereixen la fórmula del club de lectura fàcil (n'hi ha un bon grapat que funcionen com a tals, amb el mateix plantejament, a Catalunya) com a activitat de reforç entre els seus estudiants nouvinguts. Per al Servei de Llengües de la UAB, que té la sort de tenir algunes instal·lacions ubicades a la Biblioteca d'Humanitats, un club de lectura és, indubtablement, una bona oportunitat de reforçar l'aprenentatge de llengua catalana dels estudiants nouvinguts i, alhora, una possibilitat de donar a conèixer i dinamitzar els espais d'autoaprenentatge de la biblioteca.
Seria magnífic engegar un club de lectura aprofitant els materials dels quals disposem a l'edifici L, però no podem limitar aquesta proposta només als nouvinguts. I els alumnes d'aquí que aprenen llengües estrangeres i els encanta aprendre anglès, francès o alemany, tot llegint? Precisament a l'edifici L vàrem fer una comanda de llibres simplificats farà poc (els títols els que disponíem estàven una mica obsolets i molt limitats) i ha arribat una fornada de llibres nous que poden ser molt útils pels estudiants. Dia sí dia també arriba algun alumne desde l'M1 aconsellat per algun professor i jo els ensenyo on poden trobar llibres, per tant, segur que hi hauria alumnes potencials, a més a més dels nouvinguts, és clar. Cal tenir en compte també que per alumnes avançants l'edifici L disposa d'una extensa oferta per a totes les filologies que també ens podria ser de molta utilitat. Club de lectura per a nouvinguts i per a alumnes d'aquí! Club de lecutra en català, alemany, anglès i francès!
ResponEliminaTotalment d'acord, Josep. Ho he enfocat en aquesta línia perquè la iniciativa per als nouvinguts ens ve suggerida des de l'ETC i l'estem acabant d'articular (és una proposta ja concreta, que ha de començar aviat, potser el mes que ve!). Altres llengües i nivells... perfecte. Mirarem d'articular-ho.
ResponEliminaSí, fem-ho! També en català per a alumnes de nivells avançats...
ResponElimina