
Llegeixo
Nuevos alfabetismos: su práctica cotidiana y el aprendizaje en el aula (de C. Lankshear i M. Knobel; Morata: 2a edició, renovada i actualitzada, 2008). El capítol 4 de l'obra és dedicat a “Los nuevos alfabetismos como remix”. Som, indubtablement, a l'època del
remix, de la mescla creativa. Un fenomen que va començar en l'àmbit de la música ja fa anys i que es desenvolupa actualment en forma de l'anomenat
remix digital (tot i que l'altre
remix, el pretecnològic, continua existint). Mentre ens bloquen el pensament les reflexions cantelludes sobre el
copyright i la dinàmica perniciosa del
retalla i enganxa, el
remix avança imparable. Lawrence Lessig, autor que Lankshear i Knobel tenen especialment en compte en el seu text, no té cap dubte a afirmar que el
remix digital és una forma contemporània d'escriptura. L'escriptura convencional, tal com la coneixíem, es va encongint dia a dia. Aquest nou
remix, que consisteix en la mescla de tota mena d'objectes digitals, és ja un dels nous
alfabetismes o “formas socialmente reconocidas de generar, comunicar y negociar contenidos significativos por medio de textos codificados en contextos de participación en Discursos...” (p. 114). Alguns exemples de
remix digital són la
fanfiction o
fanfic (els seguidors de determinats mitjans escriuen relats, dibuixos o animacions basats en els personatges o els arguments d'aquells mitjans: llibres, sèries de TV, etc.: consulteu per exemple la
pàgina de fanfic de Harry Potter, allotjada en un vast web dedicat a la
fanfiction). Al costat del fenomen
fanfic els autors de
Nuevos alfabetismos... parlen d'altres modalitats de
remix digital com el
fan manga o el
fan anime (tots ells alfabetismes sostinguts per activitats
fan) i d'una altra forma de
remix basada en la transformació de les imatges amb l'ús de programes com
Photoshop o semblants (amb finalitats de diversió o ideològiques). El
remix digital genera les seves regles, indubtablement (hi ha espais que ajuden els escriptors de
fanfic amb consells d'escriptura; hi ha webs que indiquen quins són els errors imperdonables en escriure o crear
fanfic)... Els ensenyants de llengua o gestors dels processos d'ensenyament-aprenentatge lingüístic no podem viure lluny de cap nou alfabetisme; hauríem de dedicar menys temps a la
gramàtica, potser, i més a conèixer i fer conèixer les noves gramàtiques, les dels nous alfabetismes, gramàtiques que no es fan a les acadèmies i que expliquen els productes culturals del nostre segle. El
remix ha caracteritzat sempre la cultura (Josep Pla deia que la cultura era un “plagi sistemàtic”). N'és, en realitat, una condició. Ara, però, que sembla que la tecnologia redimensiona la mescla creativa (
en parlàvem fa temps a Aprendre llengües a propòsit de les noves competències que establia H. Jenkins) seria absurd que els ensenyants de llengua hi giressin l'esquena, aferrats a regles de pureses caduques.