Avui podem dir que el Parla.cat, finalment, ha cristal·litzat. Una nodrida representació del Servei de Llengües de la UAB ha assistit a la jornada de presentació pública del Parla organitzada per la Secretaria de Política Lingüística i ha gaudit de la conferència inaugural i de les diverses altres intervencions del programa, molt encertades. Neus Figueras, a la tarda, recordava que els projectes de gran abast (i el Parla n'és un, sens dubte) no s'improvisen: que les cristal·litzacions, si m'ho deixeu dir així, demanen anys. La intervenció més celebrada de la jornada ha estat la de David Crystal, és clar, amb la seva conferència "Internet Linguistics". N'anoto algunes idees: s'ha referit, per començar, a la presència cada cop més, creixent, de llengües a Internet. Ha valorat un producte com el Parla.cat i ha considerat que (excepte en el cas de les llengües de gran abast) no hi ha gaires materials a la xarxa que aprofitin adequadament el potencial i les característiques d'Internet. Ha fet referència, també, als joves com a única garantia de la preservació de les llengües i a la necessitat que aquestes siguin a Internet (i, en general, a la comunicació amb mediació electrònica: EMC), ja que és el lloc on els joves, precisament, tenen una presència natural actualment. Crystal ha establert diferències entre parlar a l'EMC i fora d'aquest àmbit i ha explicat que a la comunicació electrònica no hi ha un feedback simultani (propi de la parla convencional) ni tan sols quan veiem la imatge de l'interlocutor. Ha establert també una altra diferència: la possibilitat de mantenir converses simultànies a l'EMC, insòlita al defora. Pel que fa a l'àmbit de l'escriptura, Crystal ha indicat que les diferències són en la permanència del text escrit convencional davant la fluctuació del de l'EMC (exposat a un refresh constant que ens interpel·la: it moves). També s'ha aturat en el concepte d'hipertext com a característic dels escrits en l'EMC i en la possibilitat d'inserir textos al mig d'escrits ja existents. Ha constatat, també, que hi ha més prejudicis que no estudis sobre Internet i la llengua i, fidel a les seves idees, ha defensat els usos lingüístics nous, que es produeixen en aquest cas a la xarxa, davant els qui els anatemitzen, escandalitzant-se'n, com ara l'existència d'abreviacions (que no són utilitzades només pels joves). S'ha referit també a les potencialitats i les virtuts que pot arribar a tenir la llengua de l'EMC, literàries sense anar més lluny: cas, per exemple, dels microrelats al mòbil, que són moda a l'Àsia. La literatura, al capdavall, sempre s'ha adaptat a constrenyiments formals. Crystal ha amanit la intervenció amb un excel·lent domini de l'oratòria (i fins i tot de l'art dramàtic, en certs moments), de la llengua pausada i comprensible per a un auditori majoritàriament no anglòfon i del sentit de l'humor. Un autèntic plaer haver-lo escoltat.
Una xerrada interessantíssima!M'ha agradat que no parlés només de comunicació a través de l'ordinador sinó de EMC (electronic mediated communication) que inclouria els mòbils i altres aparells electrònics que faciliten la comunicació. Enric, n'has fet un resum molt complet, jo potser afigiria un parell de coses que crec que hauríem de tenir en compte a l'hora d'enfocar i plantejar-nos els nostres cursos bimodals i virtuals:
ResponElimina1. Va presentar el fènomen d'aprendre a través d'Internet com a REVOLUTIONARY i que com a tal no té precedents, per tant tenim davant nostre una gran tasca: experimentar i trobar les millores maneres d'aplicar internet i d'aprofitar les eines que ens posa a l'abast l'EMC.
2. Va parlar de INTERNET ADDICTION i crec que és un aspecte a tenir en compte: ens va fer adonar a més d'un, tot fent broma, que podem tenir cert grau de dependència d'internet i això ens hauria de fer reflexionar per tal de no caure en l'obsessió i en l'abús de les eines a l'aula amb els nostres alumnes. Un full de tant en tant i alguna fotocòpia i una mica de contacte real i presencial no va pas malament!
3.També va comentar que les noves tecnologies com per exemple els mòbils ens obliguen a pensar en SHORTER CHUNKS i això podria fer que a la llarga ens desacostumessim a pensar d'una manera més el·laborada. Per tant tenim una tasca important de reflexionar i mirar maneres d'explotar els rescursos amb la poca DATA que hi ha (experiències prèvies) assegurant-nos que aquestes noves maneres d'apendre no suposin una limitació o un perill pels nostres alumnes (el Robert va fer una pregunta sobre això!)
Em va agradar molt com va desmontar un a un els mites sobre els llenguatge abreviat dels joves d'avui en dia i l'únic tema de la xerrada amb el qual potser no estaria d'acord té a veure amb el feedback simultani que tu Enric comentes més amunt. El professor Crystal va dir que aquest feedback propi de la parla convencional no el trobem ni tan sols amb eines com SKYPE on odem escoltar i veure l'interlocutor 'gairebé' en temps real. Fa molts anys que em comunico i he tingut intercanvis de llengua a través d'SKYPE i he de dir que amb una bona conexió per les dues parts és 'gairebé' igual que que una conversa sense EMC tot i que l'altra persona estigui a l'altra banda del món. Amb quedo amb les seves paraules: IT'S VIRTUALLY IMPOSSIBLE, deixant per tant la porta oberta a que potser, d'aquí no gaire temps, aquest feedback simultani estarà igualment present en les videoconferències a través d'ordinador o telèfon mòbil.