VISITES


23.2.12

[754] Contra el PowerPoint (i 2)

Parlàvem a l'entrada precedent del text de Frank Frommer publicat darrerament que qualifica el PowerPoint de "programa que ens torna estúpids". Després de la lectura del text, destaco deu punts crítics sobre l'eina. El PowerPoint 1) canvia la transmissió tradicional de la informació i del saber i molts discursos (informes científics, el llenguatge de les ciències humanes) no s’hi poden reduir sense pèrdues essencials de significació; 2) fracassa en la integració de mitjans (imatges, efectes, animacions, transicions), l'aspecte en què més insisteixen els manuals. La forma acaba tenint més pes que el contingut i l’usuari, sovint, és incongruent en l’ús dels aspectes formals i genera soroll i confusió; 3) tendeix a la síntesi, a la condensació, a la simplificació, a l’esquema, a l’el·líptic, a l’implícit, al sobreentès, a l’ambigu. I a la llista de punts (bullet points), que genera una falsa sensació de control de la realitat; 4) evita la reflexió, el pensament i l’anàlisi; oculta les relacions entre els punts tractats (liquida les connexions entre aspectes, la construcció del discurs, l’argumentació); 5) perjudica la creativitat: el programa hi vol donar cabuda, però en canvi homogeneïtza i unifica les formes d’expressar-se; 6) està al servei d’una transmissió d’idees precuinada, lineal, magistral, directa. Encarna valors d’imposició i de poder. No estimula el debat, la interacció ni la discussió. Convida, a més, a l’adhesió passiva; 7) opera un empobriment lingüístic (enunciats limitats, sintaxi mínima, nominalitzacions, infinitius, pèrdua de precisió, despersonalització, llenguatge burocràtic, estereotipat, congelat); 8) no es fa servir bé. Per la facilitat de generació, substitueix o estalvia altres documents necessaris (elaboració d'informes dels qui el fan servir, presa d’apunts dels qui el veuen o el consulten). No és òbvia la reconstrucció dels powerpoints que es lliuren (als alumnes, per exemple); 9) el seu ús acaba essent un coneixement escenificat, poc menys que un xou; 10) tendeix a unes conclusions que s’imposen, a uns eslògans, a uns missatges programàtics, a unes prescripcions. Legitima punts de vista esbiaixats, fílies i fòbies, opinions sense matisos. Deu motius, doncs, per a l'ús crític del PowerPoint i per exigir molt més a les eines que el volen substituir.

3 comentaris:

  1. Efectivament punts de vista esbiaixats, filies i fòbies. Jordi Adell, però, no ho veia des d'aquests paràmetres. De fet va encetar una discussió sobre Prezzi ;-) a twitter. Segurament ja el segueixes però aniria bé una notícia teva sobre l'ús crític de Prezzi... Què et sembla?

    ResponElimina
  2. Us recomano un parell d'articles de Jordi Adell molt interessants sobre les presentacions. Com tot, depèn l'ús que en fem:

    http://elbonia.cent.uji.es/jordi/2012/02/12/death-for-powertpoint/

    http://elbonia.cent.uji.es/jordi/2010/05/30/porque-no-uso-prezi/

    Teresa

    ResponElimina
  3. Hola Teresa,
    Gràcies pels links i per incorporar-los en aquest espai. Recomano molt, d'altra banda, la taula de comparació Ppt vs. Prezi de Chris Clark:
    http://djtech.wikispaces.com/file/view/PPTvsPrezi.pdf
    Enric

    ResponElimina