El desembre passat va néixer Apps en català, un espai de recollida de les apps que incorporen
significativament el català, creat i promogut per Pau Font i que té la col·laboració de la Generalitat de Catalunya. L'espai
presenta, classificades (per a iOs i per a Android) un miler
d'aplicacions. Aquests pròxims dies en parlaré pensant en aquelles
que poden interessar els aprenents (i els ensenyants) de llengües i,
en concret, de llengua catalana. Voldria fer, però, inicialment,
algunes observacions generals a partir del recull que presenta el portal, en creixement constant: 1) moltes de les apps que incorporen
el català són material potencialment utilitzable a les classes de
llengua catalana o en processos d'aprenentatge autònom de llengües:
exposen a input real, gairebé sempre, i presenten un contingut
informatiu, ben sovint, d'interès potencial indubtable en
l'aprenentatge idiomàtic; 2) les apps que es poden relacionar més estretament
amb l'aprenentatge de llengua no es troben en una sola categoria:
se'n troben a les categories educació, entreteniment, jocs,
productivitat, estil de vida, llibres, referència, utilitats,
viatges, etc. (les categories no són coincidents als
magatzems d'apps); 3) les apps amb connexió més evident amb els
interessos de la classe de llengua són de mena ben diversa: n'hi ha
que focalitzen en algun aspecte concret de la llengua (poques: verbs,
vocabulari, pronoms); n'hi ha que es plantegen com a jocs amb les
lletres o amb les paraules (endevinalles, joc del penjat, mots
encreuats); n'hi ha algunes (entre informatives i formatives) que són
perfectament vàlides per al tractament dels aspectes culturals, molt
sovint relacionades amb la realitat local o interessos turístics; n'hi ha força de suport
al procés d'aprenentatge (traductors, diccionaris diversos); 4) les
apps han anat omplint tímidament espais de l'aprenentatge lingüístic, un espai
ínfim encara, i hi ha necessitat d'apps que arribin a molts més
aspectes: no es tracta de cercar nínxols de mercat, sinó de tapar
tots els forats que hi ha, que són molts (gairebé tots) amb plena adequació al nou mitjà, l'app; 5) les
apps útils que es troben als dos stores simultàniament, el d'Apple
i el de Google, no són gaires (diccionaris, mitjans de comunicació,
algunes altres): el fet és preocupant, perquè si existeixen només
per a un sistema fan que l'ús a l'aula, encara molt vacil·lant, es faci
més difícil. En continuarem parlant amb exemples concrets.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada