VISITES


13.4.13

[886] Encara sobre la flipped classroom

Ratpenats
Aviat farà un any que parlàvem a Aprendre llengües de la flipped classroom, concepte que s'ha anat estenent aquests darrers anys i que és a la base de constructes com els MOOC. Es tracta d'una idea aparentment simple (capgirar la classe: els deures a l'aula, les explicacions del professor i altres activitats fora l'aula, a la xarxa, gràcies a la tecnologia i sobretot al vídeo), però que implica molts factors tècnics, pedagògics, pràctics i conjunturals, que la converteixen en una pràctica no tan senzilla. Trobo molts arguments sobre els beneficis i els problemes de la classe capgirada, en l'abundosa literatura sobre la qüestió, però no els tres que exposo a continuació: 1) la flipped classroom no és un punt d'arribada: no es tracta que el formador per fi ja hagi passat a vídeo les seves classes i, per tant, ja tot estigui fet. Els vídeos del formador no són un punt final, sinó un recurs en mutació constant (l'obsolescència del discursos és, en certes disciplines, molt elevada). Cal, doncs, un pla deliberat en el capgirament de la classe en què produir uns vídeos no sigui el final de res. Aquest és, també, un dels problemes dels MOOC ara com ara: les universitats volen ser-hi, necessiten produir uns continguts (vídeo, ben sovint) i de moment el gran objectiu és precisament arribar-hi per projectar les organitzacions i que el material, molt costós, perduri. La perduració dels materials, amb tot, si és que poden durar gaire, no depèn del que puguin revelar d'un món canviant, sinó de l'estil i la consciència comunicativa d'estar parlant precisament d'un món canviant. És aquest el llenguatge dels vídeos de les flipped classrooms i dels MOOC? O continua sent el llenguatge de la revelació, de quan la informació era un bé escàs?; 2) la flipped classroom és un factor importantíssim de transparència docent. El costum d'observar classes (a càrrec de responsables, companys, practicants) no és encara prou estès en el nostre context, per bé que en l'àmbit de l'esenyament de llengües n'hi ha una certa tradició. Les classes obertes, en vídeo, perquè aprenents, pares, i qui ho desitgi pugui veure com s'ensenya, són un factor important per a la qualitat de l'ensenyament. I 3) la flipped classroom oberta, amb els vídeos a l'abast de tothom lliurement (als MOOC, si voleu) és un estímul d'una gran magnitud per al docent. Si allò que ha de comunicar no comporta mestratge (és a dir: una visió original, única, un ordre propi, un caràcter, una gràcia, un ganxo...) sinó que és el relat d'obvietats que ja són en vídeos d'altres flipped classrooms o en qualsevol espai aquí i allà a la xarxa, el mestre queda retratat a l'acte i els aprenents, cada cop més lliures, de seguida sabran trobar el seu mestre ara que vivim en una aula sense límits. La flipped classroom és, doncs, un esperó de primer ordre per a l'exercici del mestratge, sense el qual, és clar, ser mestre és un absurd. [Deixo al peu d'aquestes línies un fragment de vídeo de Salman Khan parlant del vídeo com una eina per reinventar l'educació.]


3 comentaris:

  1. Enric,

    1)Potser la classe capgirada implica que els vídeos no els facin els professors, potser són els deures que han de fer els alumnes a l’aula... aprendre elaborant el seu discurs, la seva narrativa, amb el seu llenguatge...

    2)Observar classes forma part d’una consciència col·laborativa que encara no tenim com a col·lectiu, per desgràcia... implica donar i rebre i aprendre entre iguals!

    3)La creativitat està renyida amb el pensament únic, que és el que predomina, per tant, és fàcil que com a aprenents vulguem viure en una aula sense límits.

    Seguim...

    Carme

    ResponElimina
  2. Enric, Carme, L'observació de classes em sembla una pràctica molt convenient, el team teaching fa que tothom aprengui de tothom. Però massa sovint el professor es tanca dins la classe i no permet que hi entri ningú a observar, si no és un alumne. No fa gaire que un professor em va dir que mai no permetria ser enregistrat en vídeo. Tenim camí per recórrer

    ResponElimina
  3. Carme, Meius,
    Ara que la formació va de baixa i que el que guanya punts és l'aprenentatge (indubtablement) i també la certificació dels aprenentatges (algun dia n'hauríem de parlar amb calma, de la certificació!), l'ensenyament s'ha d'anar obrint... Estic segur que veure què passava en aquelles aules tancades (per bé i per mal) serà molt interessant i alliçonador.
    ES

    ResponElimina