VISITES


12.5.13

[893] Encara sobre els MOOC

Fa temps que parlem dels MOOC i observem què passa al seu voltant, amb una barreja d'entusiasme per conèixer tot el que es mou i alhora d'un cert escepticisme. Hi he dedicat algun escrit en aquest bloc. Em permetreu ser una mica crític: acaben els MOOC entre un 5 i un 10 % dels inscrits; un 55 % ni tan sols arriba a començar mai el seu MOOC. Els aprenents ja han donat, però, les seves dades al gran negoci que es basa a conèixer i gestionar els interessos de la gent: no tot és tan gratuït com sembla en els MOOC. La majoria de MOOC no es basen (encara) en el connectivisme sinó que són purament xMOOC, continguts oberts dictats a milers de persones, autèntics discursos amb un potencial enorme i perillós d'unificació del pensament. La majoria de MOOC no permeten, d'altra banda, una relació de qualitat entre profesorat i alumnat i, en canvi, permeten establir relacions valuoses entre aprenents, permeten crear xarxes molt més riques (que s'estableixen, de vegades, ràpidament fora del MOOC, que ha actuat només de meeting point) que una frustrada connexió amb un formador que no hi és de la manera que hi hauria de ser: no dictant, sinó generant coneixement de manera dialògica. Ja em perdonareu, però crec que els MOOC són també una reacció d'una universitat que vol continuar controlant un coneixement que ja no li pertany, i unes relacions entre persones generadores de coneixement que encara li pertanyen menys. De moment, l'element clau de tot plegat és que la universitat té encara en gran mesura a les seves mans la certificació. La universitat sembla haver admès que ja no pot controlar el coneixement, però s'erigeix encara en àrbitre de la certificació del que s'aprèn i el que no s'aprèn, i ho fa, paradoxalment, de manera cada vegada més massiva i poc subtil, com si es poguessin avaluar i certificar les disciplines a l'engròs. Arribarà el dia que el que sabem i som capaços de fer, la nostra competència, no dependrà d'una sanció certificativa d'unes organitzacions cada cop més orientades a certificar. Hi haurà un dia que les organitzacions certificatives perdran el monopoli de la sanció, com ja han perdut el monopoli del coneixement. Hi haurà un dia que la vàlua, els coneixements, la competència, dependrà dels avals de qui tindrà la reputació. Cada persona valdrà els avals que tingui (experts, persones, projectes duts a terme, competències demostrades) i no els títols universitaris que tingui. La universitat ha descobert que havia de reaccionar perquè el coneixement lliscava pertot arreu, perillosament enfora del seu clos. I els MOOC són, en bona mesura, una estratègia de gestió i de manteniment d'un mercat. Quan la certificació llisqui també pertot arreu, què inventarà la universitat per continuar-se considerant un centre que ja no ho és tant?

5 comentaris:

  1. Un administrador del bloc ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Jo més aviat que els MOOC són una gran oportunita per al professorat, per alliberar-se de la cotilla de l'àrea de coneixement, per poder arribar a tot el món, per poder innovar de forma lliure, per poder fer servir programari lliure i treballar per al coneixement lliure...

    Els MOOC poden ser una part interessant d'una forma nova del procés d'aprenentatge en l'educació superior. Discrepo de la teva visió. Tot és discutible, de totes formes.

    Gràcies per la reflexió.

    ResponElimina
  3. Gràcies, Miquel, pel comentari (n'he deixat un, he vist que apareixia duplicat). Els MOOC són disruptius i fan replantejar moltes coses, crec que és bo ser-hi, veure'ls, provar de crear-ne si es pot però no abandonar la mirada crítica. Són un pas més cap endavant, encara que sigui per no acceptar-los del tot, o per veure'n els punts febles i poder fer així un altre pas endavant. Cal estar a l'expectativa.

    ResponElimina
  4. Enric,

    Del teu post em sorprèn que tinguis aquesta visió d'una "universitat" que pretèn conservar privilegis, i que els MOOC en són una eina. No acabo de veure que sigui així. Pel contrari, crec que els MOOC treuen privilegis inadequats a les universitats.

    ResponElimina
  5. He oblidat de comentar que vaig fer una presentació fa pocs dies, a una jornada organitzada pel CESCA. A les darreres diapositives hi vaig fer algunes reflexions que potser t'interessen.
    http://www.slideshare.net/quelgir/20130425-cescamooc

    ResponElimina