
VISITES
26.3.10
[465] Comunicar l'emergència

24.3.10
[464] Llengua i acollida

Etiquetes de comentaris:
acollida_lingüística,
diversitat_lingüística,
GELA
22.3.10
[463] Com fer un treball universitari

Etiquetes de comentaris:
treball_acadèmic,
universitat
21.3.10
[462] La força de la cohesió textual

Etiquetes de comentaris:
cohesió,
expressió_escrita
20.3.10
[461] Salvar la llengua

17.3.10
[460] Veus al text: incrustacions

13.3.10
[459] Esporgar textos

Etiquetes de comentaris:
esporgada,
expressió_escrita,
síntesi
12.3.10
[458] Noves polifonies

Etiquetes de comentaris:
bloc,
intertextualitat,
polifonia
9.3.10
[457] Escriptura sexi

Llegeixo el llibre de Lluís Pastor Escritura sexy (Barcelona: UOC, 2008), una reflexió a l'entorn de l'escriptura com un acte d'atracció, de seducció, especialment útil ara que tothom pot ser fàcilment un creador, un prosumidor en el basar immens de textos que és, sobretot, la xarxa (prenent la metàfora de la catedral i el basar d'E. Raymond). Escriure és un acte que aspira a atrapar el lector, a “segrestar el lector”, segons l'autor. Lluís Pastor estructura l'obra en cinc parts: 1) la idea, 2) l'estructura, 3) el to, 4) la frase i 5) la paraula. Pel que fa a les idees Pastor les considera les proteïnes que formen l'ADN de l'escriptura i ofereix algunes tècniques per cercar-les (el “rei sol”, per exemple, o tècniques vinculades amb la pràctica del pensament lateral, no racional). Pel que fa a l'ordenació de les idees al text, l'autor distingeix entre l'ordre cronològic, un ordre artificial i l'ordre nestorià (fent referència al cabdill de La Ilíada que va situar els seus millors homes al davant i al darrere de l'exèrcit). Són interessants també les reflexions que fa per aconseguir la condensació o l'expansió de les idees i l'anàlisi dels títols dels textos a partir del doble eix: temàtics (que reflecteixen el tema) / tètics (que reprodueixen la tesi) i descriptius / al·lusius (provocadors). Pastor parla també de l'estructura del text i en destaco l'atenció que presta a l'hipertext (que considera que no ha de ser menys premeditat que qualsevol altra estructura) i a les seves funcions. En parlar de l'estructura, l'autor se centra també en la unitat paràgraf, que considera la peça clau en la composició d'un text. Pel que fa al to, Pastor el defineix com l'element regulador de la presència de l'autor al text, una traça que permet rastrejar la presència del jo al discurs. Em sembla especialment interessant, en aquest capítol, l'anàlisi que fa del fenomen del desdoblament del locutor. Pel que fa a la frase, Pastor analitza la disposició de tema i rema com a aspecte clau en la seva construcció, el sentit de les tematitzacions, les progressions temàtiques constants o lineals, els criteris per determinar la longitud idònia d'una frase i els mecanismes de cohesió (referència i connexió) que les regulen. M'ha interessat especialment la fórmula (una entre moltes) que explica de l'index de boira del text (Gunning, 1951), que ajuda a determinar la claredat o la dificultat de les frases. Ja per acabar, Pastor tracta d'una altra unitat del text, la paraula, i se centra en la presència dels noms propis, els senyals de memòria (la Transició, l'11-S...), els mots arxisil·làbics innecessaris (metodologia per mètode), els eufemismes, els termes manllevats d'altres llengües i les metàfores.
Etiquetes de comentaris:
expressió_escrita,
modalització,
oratòria
8.3.10
[456] Guies per pensar i escriure millor

Etiquetes de comentaris:
escriptor,
expressió_escrita,
mapa_conceptual,
recursos
7.3.10
[455] Comunicació i formats a la xarxa

4.3.10
[454] Vendre la moto

Etiquetes de comentaris:
ambigüitat,
argumentació,
fal·làcia,
manipulació
3.3.10
[453] Llegibilitat a la xarxa

Etiquetes de comentaris:
comprensió_lectora,
llegibilitat
1.3.10
[452] Controlar l'ambigüitat

26.2.10
[451] Llengua i possessió

[450] Un idioma no és un mur, és una porta

Etiquetes de comentaris:
castellà,
català,
diversitat_lingüística,
euskera,
gallec
23.2.10
[449] L'aventura de llegir

21.2.10
[448] Prejudicis lingüístics

17.2.10
[447] Quin tipus d'escriptor sóc (i 2)
Parlàvem de la tipologia d'escriptors de Creme i Lea. El tercer perfil que estableixen correspon a l'escriptor que traça un gran pla, després d'una profunda documentació. Es tracta d'un pla que es configura al seu interior, a partir de tota la informació rebuda, de manera que en un moment determinat és capaç d'escriure tot allò que ha planejat, generalment d'una tirada i sense gaires rectificacions ni revisions. Es tracta d'un tipus d'escriptor que fa una important tasca prèvia a l'escriptura i que basa la seva intervenció en la reflexió. Si calgués trobar-li un defecte diríem que la maduració de la idea (que té perfectament construïda abans d'escriure) no és equivalent a tenir un discurs formalment madur i que, per tant, els processos de reescriptura podrien encara ajudar-lo a fer un producte més rodó. Si calgués trobar una imatge per reflectir la tasca d'aquest escriptor triaria una construcció que ens poséssim a fer amb el joc dels Sims i que ja tindríem predeterminada dins nostre abans de construir res:
El quart i darrer tipus d'escriptor segons els autors d'Escribir en la universidad és l'escriptor arquitecte, que és aquell que vetlla sobretot per la carcassa, per l'estructura, que gaudeix perfilant el mapa mental o el mapa radial de la seva construcció fins i tot sense conèixer amb precisió el contingut de l'edifici del que dirà. És l'escriptor que mai no dissenyaria l'interior de la casa sense haver esmerçat els seus esforços a construir un bon esquelet. Aquí el teniu:
Etiquetes de comentaris:
escriptor,
escriptura_literària,
escriptures
[446] Quin tipus d'escriptor sóc (1)

l'escriptura, que no sabria començar a escriure si no és fent immersió en el seu propi discurs. Una de les qualitats d'aquest tipus d'escriptor és el fet que sol fer servir l'acte d'escriptura per ajudar-se a construir el pensament. El segon tipus d'escriptor és, com deia, l'apedaçador, aquell que davant el tema sobre el qual cal expressar-se té la virtut de seleccionar algunes àrees sobre les quals ja pot opinar, deixant de banda, de moment, allò que ignora. La seva feina posterior consisteix a cosir les peces construïdes, amb el benentès que sovint aquestes peces es refan o es descarten, a mesura que la documentació o la generació d'idees dóna més consistència a allò que es vol dir.
Etiquetes de comentaris:
escriptor,
escriptura_literària,
escriptures
[445] La pressió de l'anglès

Etiquetes de comentaris:
anglès,
català,
diversitat_lingüística,
francès
14.2.10
[444] Llengües d'evitació

12.2.10
[443] Fanatisme per la diversitat

10.2.10
[442] Expolangues 2010 (i 4)

Etiquetes de comentaris:
expolangues,
multilingüisme
[441] 1-2-3 Parleu!

Etiquetes de comentaris:
consciència_lingüística,
tàndem_lingüístic
7.2.10
[440] Expolangues 2010 (3)

Argumenta Expolangues Fr
View more presentations from serracasals.
Etiquetes de comentaris:
expolangues,
intercomprensió
6.2.10
[439] Expolangues 2010 (2)

Etiquetes de comentaris:
expolangues,
intercomprensió
5.2.10
[438] Expolangues 2010 (1)

Etiquetes de comentaris:
centres_idiomes,
expolangues,
intercomprensió,
universitat
2.2.10
[437] Educació expandida

Etiquetes de comentaris:
aprenentatge_informal,
educació_expandida
30.1.10
[436] La realitat augmentada, encara

Etiquetes de comentaris:
poesia,
realitat_augmentada
Subscriure's a:
Missatges (Atom)