VISITES


2.7.09

[303] Més sobre PLE

Fa uns quants dies que donem voltes sobre els personal learning environments. El tema és molt interessant i diria que fa imaginar un futur que posa en quarantena tantes de les nostres realitats educatives quotidianes que encurioseix enormement i pot arribar a apassionar. El seminari del 7 de juliol sobre el tema, doncs, dins el programa Compartim de gestió del coneixement, del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, dedicat específicament a aquesta qüestió, promet, i promet molt. Hi haurà, entre altres, Stephen Downes (per videoconferència), expert internacional en la conceptualització de l'aprenentatge electrònic 2.0, i Dolors Reig, experta en tecnologies 2.0, aprenentatge electrònic 2.0 i web social semàntica. Veig que la jornada té un abast teòric, però que també es parlarà de models concrets i se'n construiran. Incrusto una presentació recent de Dolors Reig sobre els PLE, per continuar debatent sobre el tema i anar fent boca per al dia 7. Fins ara.

[302] Llegir la ideologia a la UAB

Demà divendres Daniel Cassany farà una conferència al Servei de Llengües de la UAB. L'hem convidat a parlar sobre un dels temes que es relaciona amb la seva recerca i que connecta directament amb una de les seves darreres publicacions: Rere les línies (Empúries, 2006). El títol de la conferència és "Llegir la ideologia: de la llengua al pensament crític". Un breu resum de la seva conferència, que ha elaborat el mateix Daniel Cassany, és el següent: "Diversos factors tecnològics i socioeconòmics han operat canvis radicals en les pràctiques lletrades. Avui accedim a escrits procedents de tot el món, de cultures, ètnies, ideologies, religions i sexes diferents. L’escrit ha perdut l’estatus de ‘veritat’ que havia tingut fins fa poc, perquè la llibertat d’expressió permet l’exageració, la manipulació i la falsedat. Com a conseqüència, llegir és més difícil que abans: a més de dominar l’eina idiomàtica i d’haver desenvolupat els processos cognitius, exigeix tenir coneixements socioculturals sobre l’ús de les pràctiques lletrades i haver desenvolupat habilitats comprensives i interpretatives més sofisticades per recuperar la ideologia, detectar significats contextuals, construir opinions personals. La conferència presentarà aquesta nova perspectiva sobre la lectura i oferirà algunes eines per incorporar-la a les classes d’L2." És un plaer tenir un expert com Daniel Cassany entre nosaltres dins el nostre cicle Amalgama de conferències i, alhora, una necessitat. El nou context universitari exigeix, indubtablement, estudiants/ciutadans capaços de ser suspicaços, de no ser esquemàtics en les seves lectures, de tenir l'habilitat de saltar de l'explícit a l'implícit en els textos que consumeixen. Estudiants/ciutadans capaços, en definitiva, de llegir la ideologia subjacent a tota mena de discursos. Uns estudiants/ciutadans que han d'estar preparats per a la lectura i el pensament crítics i, alhora, que han de saber conviure amb comprensions parcials i donar-se, quan calgui, marges d'error interpretatiu davant uns textos cada cop més variats i heterogenis que fan que l'exercici de la lectura sigui actualment una pràctica sociocultural complexa.