En la tranquil·litat de la Setmana
Santa he llegit el llibre de Carlos Alberto Scolari Narrativas
transmedia: Cuando todos los medios cuentan (Barcelona: Deusto,
2013), un text que m'ha fet pensar sobre unes quantes qüestions. He
de dir, per començar, que l'obra analitza amb detall el fenomen dels
productes culturals actuals que es despleguen alhora en diversos
mitjans i constitueixen, doncs, narratives transmèdia. Els casos són
molt diversos i poden tenir l'origen en un mitjà o en un altre
(cinema, obra literària, còmics, videojocs, objectes de
marxandatge, etc.) i estendre's, després, cap als altres mitjans amb
unes determinades lògiques i constants. Exemples de narratives
transmèdia? The Matrix (que va arrancar amb les pel·lícules i va
passar als videojocs i els curts d'animació...), Harry Potter (que
parteix de l'obra literària i s'expandeix cap al cinema i els
videojocs i els continguts creats pels usuaris...), Els Simpsons (que
s'origina en els dibuixos animats i es desplega en els llibres, els
còmics, el cinema, els videojocs o altres objectes que conformen
l'univers simpsonià...) o tants altres. Em referiré a les
característiques de les narratives transmedia, sobretot, al pròxim apunt. La vigència
d'aquestes narratives té a la base la constatació de la
importància que té avui la capacitat de narrar com a competència
lingüística. Això que hem sentit anomenar amb profusió aquí i
allà aquests darrers anys amb la paraula en anglès storytelling es
perfila avui com una activitat sofisticada, complexa i que té un
valor molt gran i un enorme potencial per fer-nos esdevenir
competitius. Saber narrar (no pas les obres comunament considerades
literàries) és, avui, una competència clau, de rang elevat. Em
plantejo preguntes, des d'aquesta premissa: situem la competència
narrativa als programes de llengua on caldria, o la subordinem a la
necessària aparició de certs fenòmens morfosintàctics? És
encertat considerar altres models textuals, com l'argumentació, més
propis de nivells més alts que no la nova narració? Estem valorant bé
la narració? Scolari ens recorda que Jerome Brunner afirmava que
"hay dos formas de dar sentido al mundo que nos rodea: una
manera lógico-formal, basada en argumentos, y otra narrativa,
fundada en los relatos. Estamos hablando de dos modalidades
diferentes de funcionamiento cognitivo, dos formas de pensar y
entender lo que pasa a nuestro alrededor [...]. Un buen relato y un
buen argumento son diferentes, pero ambos pueden usarse como un medio
para convencer a otro". Deixeu-me llançar una pregunta que m'agradaria que
algun company o companya respongués: les noves
formes de comunicar-nos ens estan fent replantejar prou la ubicació del que contenen els programes
de llengua, el pes de cada aspecte a cada lloc del temari, el moment
que cal avaluar cada cosa?