Avui vull parlar
d’un llibre que acabo de publicar a Eumo Editorial: Com escriure bé una ressenya. Una de les activitats d’aprenentatge que els
joves troben sovint en la seva vida acadèmica és el comentari escrit sobre una
lectura relacionada amb alguna matèria del currículum. Es tracta d’una
activitat típicament universitària, però és ben habitual també en els estudis
previs a l’ensenyament superior. Com escriure bé una ressenya ensenya a produir aquest tipus de textos i
pot ser útil a docents i estudiants i, més en general, a tothom que hagi de
redactar o jutjar un escrit d’opinió sobre un producte cultural.Un dels factors
que condiciona decisivament l’èxit o el fracàs d’un escrit és el grau de
coneixement que té l’autor del tipus de text que produeix. Aquest llibre
convida els lectors a reflexionar sobre la naturalesa de les ressenyes i
constitueix un curs de redacció aplicat a l’elaboració d’aquest tipus
d’escrit. S’hi expliquen les característiques de les ressenyes, les seves
convencions i exigències formals i les operacions de sentit que hi són
habituals, amb l’objectiu que l’autor pugui escriure un text que s’ajusti al
gènere i que sigui eficaç. Amb aquesta finalitat, el llibre presenta seixanta
consells d’expressió categoritzats de manera que puguin arribar fàcilment al
lector i explicats de manera planera. Aquests consells s’organitzen en tres
blocs que corresponen a tres aspectes bàsics en elaborar un text com la
ressenya: a)
la presència d’un autor, b)
la proposta d’un sentit ic) la creació d’un artefacte eficaç. Els
encerts o les deficiències relacionats amb aquests tres aspectes es tradueixen
en encerts o deficiències d’expressió. Cada bloc és introduït amb una breu
explicació i, a continuació, s’hi recull la veu d’alguns testimonis que
manifesten dificultats d’expressió relacionades amb el contingut que s’hi
presenta. Al final dels blocs s’ofereixen uns comentaris generals amb
orientacions sobre l’avaluació dels aspectes explicats. Després dels seixanta
consells, el lector pot trobar una taula que recull els ítems més destacats de
què s’ha tractat al llarg del llibre. Aquesta taula aplega més de cent setanta
aspectes que tot ressenyador pot tenir en compte en expressar-se i permet que
els docents, en encarregar l’elaboració d’una ressenya als seus alumnes, puguin
propiciar-hi el diàleg sobre les característiques que ha de tenir el text i
afavorir, doncs, la transparència en l’avaluació. A la part final, el llibre
presenta diverses ressenyes d’una mateixa obra que il·lustren els seixanta
consells explicats. Cada ressenya va acompanyada d’un comentari sobre els
encerts i els errors que els textos contenen. Una taula permet localitzar en
quines ressenyes estan representades les qüestions relacionades amb els
seixanta consells. Espero que el llibre trobi els seus lectors i, sobretot, que
sigui útil i contribueixi a la millora de l’expressió escrita a la universitat.