És un fet incontrovertit
l'expansió imparable de la informàtica mòbil i el creixement
exponencial d'aplicacions per a dispositius mòbils, especialment per
a iOs i per a Android. Les aplicacions s'imposen per a tots els usos
i en totes les àrees de coneixement, també en l'àrea de llengua,
naturalment. Comença a ser habitual, d'altra banda, que individus o,
més sovint, organitzacions, es trobin en l'avinentesa de voler
distribuir els seus materials formatius en forma d'apps i, encara
més, que alumnat i professorat hagin de seleccionar aplicacions per
aprendre llengües entre els milers que n'hi ha als magatzems, que creixen i creixen cada cop més. Certes apps ens apareixen sovint aparentment semblants i no és fàcil veure'n les diferències a un primer cop d'ull, ni sempre presenten, d'altra banda, uns mínims de
qualitat estètica, tècnica i pedagògica. Tots ens hem trobat amb
algun fracàs en comprar alguna app, de vegades fins i tot malgrat
els comentaris positius dels usuaris, que generalment són força orientadors. La creació o la selecció
d'apps per aprendre llengües ha de passar pel sedàs d'una anàlisi
crítica. Entre les rúbriques que es poden tenir en compte davant
una app, deixo anotades les següents: Mobile Application Selection Rubric (eSkills Learning.net); The Mobile App Review Checklist (Palm
Beach County Schools i Edudemic); Educational App EvaluationChecklist (T. Vincent); Education App Evaluation Rubric (T. Vincent)
o Critical Evaluation of an iPad/iPod App (Kathy Schrock). Es tracta
d'eines d'avaluació vàlides per a productes educatius de mena
diversa, però que poden ajudar a tenir més criteri davant
les aplicacions de llengua. Al bloc de Tony Vincent (Learning in Hand), especialista en la qüestió, es parla de les rúbriques que
indico i d'altres.