Sempre m'han inquietat les converses i
les pràctiques discursives dels qui aprenen llengües. D'una banda,
la falsificació a què es veuen forçats els aprenents perquè,
senzillament, no tenen una llengua prou matisada per dir la veritat,
la seva veritat, el que voldrien dir sense haver-se de trair. En una
conversa apurada dins l'aula, l'aprenent de llengües de nivells
baixos que vol ser capaç de conversar amb una certa fluïdesa i no
encallar-se és capaç de dir que té tres gossos a casa si no sap la
paraula que designa la seva mascota (una tortuga, per exemple). I un
cop l'aprenent ja ha dit que té tres gossos sense tenir-ne cap, el
pendent cap a la realitat virtual és molt i molt pronunciat,
l'entrada inconscient en la gramàtica de la fantasia, inevitable.
Una altra font d'inquietud són els temes de conversa que es proposen
a moltes aules, que reapareixen després a les tasques productives de
molts exàmens encara amb més control. Solen ser temes que conviden a una certa polèmica,
més encara en nivells més alts on la capacitat de defensar les
idees i d'argumentar és objecte d'una valoració estricta. Són
temes, però, dels quals l'aprenent que va escalant cursos ja està
completament tip, perquè es repeteixen incessantment, any rere any,
en progressar en l'aprenentatge. L'aprenent no pot debatre més d'una
vegada a la vida sobre l'eutanàsia, la pena de mort, la mascota
preferida, les energies renovables o l'addicció al treball, que
acaben sent temes, a més, específics d'aquesta curiosa parcel·la
de la vida, la classe de llengua. L'aprenent de llengües té un
límit d'artificiositat, vol aprendre, sobretot, vivint. Es dóna la circumstància, a més, que els
aprenents que a la pausa de les classes parlen de l'actualitat i
debaten sobre temes candents (la situació política, les eleccions
als EUA) amb implicació i alhora amb cortesia, vetllant per mantenir
la cohesió de grup, quan retornen a l'aula es troben massa sovint
que han de tornar a capbussar-se en polèmiques desubicades de manual
(quina sorpesa els reserva la unitat 5 del llibre? Els accidents aeronàutics), en espais
asèptics on de vegades el més important sembla evitar el conflicte,
mantenir la bombolla artificial del grup inalterada. Si la formació és
virtual, moltes de les converses de cotó fluix tenen lloc al grup de
Facebook que ha engegat el formador, per exemple, mentre que els
alumnes generen el seu grup de Facebook paral·lel per expressar-se.
Hi ha molts professors i alumnes, naturalment, que assumeixen la
realitat i el conflicte, que posen per davant la realitat i
l'autenticitat a la generalitat, la repetició i l'asèpsia. Hi ha professors i
alumnes que el dia que una onada de plats voladors extraterrestres
envaeixi la terra amb finalitats perverses trobaran que no és
pertinent engegar a l'aula un animadíssim debat sobre mascotes.