Ja fa anys que la tendència de valorar
les competències dels estudiants amb rúbriques s'ha anat estenent a
les universitats i que es multipliquen les eines que faciliten al
professorat i a l'alumnat generar-ne per als mil i un usos
imaginables. Es tracta de matrius, més o menys configurables, que ajuden a avaluar per competències. Aquests recursos solen ser
vàlids per a qualsevol disciplina acadèmica i, també, naturalment,
per afavorir l'aprenentatge d'idiomes i de les competències
comunicatives dels estudiants universitaris, competències que
conformen el contingut acadèmic i que en són, en part, indestriables.
Aquests dies m'ha arribat notícia d'una colla de recursos del Grupo
de Investigación en Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación
(el Gtea, grup consolidat de la Junta de Andalucía), de la
Universitat de Màlaga, entre els quals hi ha eRubric, una eina que
es posa al servei de les universitats de l'Estat (també del CBUC o
la Biblioteca de Catalunya). Al servei vull dir que a través de
RedIRIS es permet a les persones que pertanyen a qualsevol de
les universitats esmentades accedir a les rúbriques. He estat fent
proves (després d'optar pel proveïdor d'identitat UAB, que m'ha
proporcionat l'accés immediat) i valoro la senzillesa i la flexibilitat que dóna l'eina. L'única reserva és que entre les llengües d'interfície (l'èuscar, el castellà, el gallec, el portuguès, l'anglès, el
francès i el suec) no hi hagi encara el català, una qüestió que
imagino senzilla de resoldre. Un aspecte interessant d'eRubric és
que el recurs permet veure les rúbriques públiques elaborades per
altres persones (hi ha possibilitat, també, de fer-les privades),
que dóna una llibertat total de determinació de competències i evidències, o que permet ponderar els percentatges atribuïts a cada
aspecte. Hi ha, a més, la possibilitat que intervinguin diverses
persones en la valoració i hi ha prevista, d'altra banda, una
sortida de la rúbrica amb diversos formats d'exportació (excel,
pdf, fitxer xml). Aquests dies experimentarem el recurs per veure
quin partit real se'n pot treure en el cas de llengües i
competències de comunicació.