Som en un món, dèiem al fil de la
lectura de Christian Salmon, governat per les narratives. En tots els
àmbits, també en el laboral. El model de l'empresa muda del
passat, en què es prohibia que els treballadors parlessin, perquè
deixaven de ser productius, ha passat a la història. Les
organitzacions, ara, es vertebren en narratives (adéu a les
check-list i les presentacions fal·laces), és l'era de
l'storytelling. Els executius esdevenen, doncs, storytellers,
generadors de relats. Uns relats que han d'atrapar els treballadors
com els podria atrapar una bona novel·la. L'empresa relatadora,
contrària a l'empresa muda, es preocupa també per les històries
dels assalariats i considera que el silenci és, precisament, allò
que mata l'empresa. Considera que tothom té una història per
explicar, en un informe o davant la màquina de cafè. El repte de l'empresa, en aquest cas, és monumental:
l'organització vol comptar amb aquestes històries i, encara més,
una de les seves tasques principals és gestionar el capital narratiu
del grup entenent que els relats són un factor clau per a la
innovació i el canvi i, alhora, una eina d'aprenentatge. La metodologia en aquests casos, ens diu Salmon, és llarga i costosa
(amb software específic, fins i tot) i l'empresa relatadora
substitueix alguns dels seus documents fonamentals (reglaments
interns, objectius, procediments) per l'articulació dels relats que
s'hi generen. Evidentment, l'storytelling a l'empresa és un terreny
relliscós: el gegant Enron, per exemple, se'n va anar a l'aigua
després de crear una ficció completament tòxica i falsa sobre allò
que no era. Perquè l'aplicació de l'storytelling a l'empresa no és
tan senzilla: el relat d'empresa pot esdevenir una contrarealitat amb
un poderós efecte hipnòtic, esdevé fàcilment un sistema de
control, un mecanisme de poder, una arma per formatejar les ments. Els treballadors tenen i tindran sempre contranarracions o històries que no seran vistes
tan sols per l'empresa relatadora. Històries de llibertat contra les
narrarquies alienadores, històries de dessincronització de les
ficcions del poder.