Del web Portalingua |
Un dels arguments amb què sovint es
prejutgen les llengües i se'n considera absurd l'aprenentatge és el
de la importància de la llengua en qüestió. La importància és
relativa, naturalment. Habitualment es tenen en compte aspectes
quantitatius com el nombre de parlants de la llengua per indicar que
a certs idiomes val la pena dedicar-los les hores d'aprendre'ls i que
a altres, no. Els rànquings sempre situen al capdamunt les mateixes
llengües, les grans llengües de comunicació com ara l'anglès,
l'espanyol o el xinès. M'ha agradat descobrir un baròmetre que
incorpora diverses variables interessants i originals a l'hora de determinar el
pes de les llengües. Es tracta del baròmetre Calvet, elaborat per
Louis-Jean Calvet i Alain Calvet i a l'abast de tothom des del web Portalingua.
El baròmetre es nodreix de fonts de dades fiables, té en compte 137 llengües, totes de més de cinc
milions de parlants, i determina el pes de les llengües a partir de
diversos criteris: el nombre de parlants, l'entropia (dispersió de
la població), l'index de desenvolupament humà, l'índex de
fecunditat, l'índex de penetració d'Internet, el nombre d'articles
a Viquipèdia, els territoris on la llengua és oficial, l'obtenció d'algun
premi Nobel de literatura i el nombre de traduccions (com a llengua meta i com a
llengua font). Les variables són discutibles, és clar, però
m'agrada trobar-hi el factor Internet de manera clara. Si fem un cop
d'ull al baròmetre Calvet, podem continuar creient en les llengües
romàniques, que constitueixen el nostre patrimoni lingüístic
fonamental. Observo que el francès apareix en segon lloc del
rànquing, darrere l'anglès, que l'espanyol és la tercera, que
l'italià és la novena i el portuguès la setzena i que el català
ocupa la posició número vint. El romanès apareix al número
quaranta. La posició del català, que té més de 133.000 articles a
la Viquipèdia, és encoratjadora. Confiem que aquest pes reflecteixi
una realitat més o menys objectiva i que es tradueixi en més
capacitat de seducció i, doncs, en més aprenents.