L'últim dia de l'any 2013 vam saber
que el nostre projecte MOOC havia estat dels catorze seleccionats per
l'AGAUR en la seva primera convocatòria relacionada amb cursos
massius oberts en línia. Quan dic el nostre projecte MOOC em
refereixo al que duem endavant al Servei de Llengües de la UAB per
capacitar els docents universitaris d'onsevulga a fer les classes en
anglès, si per decisió personal o per motius de política
universitària o altres han d'afrontar aquest repte. Ja fa més de
vuit anys que el Servei de Llengües va començar a treballar en
aquesta línia, pensant en els docents del seu entorn immediat, la
UAB. I ara ens resulta estimulant fer un salt endavant cap a la creació
d'un MOOC, és a dir, d'un projecte per a una audiència il·limitada
i global. Una aventura, certament, impagable. El projecte es farà
realitat aquests pròxims mesos i es començarà a impartir la
formació a la plataforma Coursera a començament de 2015 (la UAB va
entrar a Coursera ara fa un any i ja hi té cinc cursos). L'aventura de crear aquest MOOC no es pot dur a terme sense
el finançament a què feia referència, sense un model de gestió de
projectes, sense un equip interdisciplinari (els projectes amb
tecnologia, com afirmava T. Bates al seu text Cómo gestionar el
cambio tecnológico, ja fa més de deu anys, han de ser
necessàriament projectes fets des de molts angles, des de moltes
mirades, des de moltes actuacions professionals simultànies).
L'equip que hi treballa al Servei està integrat per una coordinació,
per professionals de la docència en llengua anglesa, per un tècnic
audiovisual (l'elaboració de vídeos és fonamental en el projecte),
pels companys de l'assessorament lingüístic, per personal específic
de suport al desenvolupament de MOOC... Hi ha una quinzena de
persones implicades directament en el projecte. Esperem que el
vaixell arribi a bon port: el calendari de treball és dens i
complex. Estic convençut que, més enllà de crear un producte estem
fent moltes coses més: estem participant globalment com a Servei de
Llengües en un fenomen clau per entendre les noves maneres
d'aprendre a la universitat, estem fent formació mentre projectem,
estem treballant col·laborativament, som més capaços de comprendre
i valorar el fenomen MOOC. Estem participant, al capadavall, d'una de
les formes del nostre segle. I això és, certament, estimulant.