Llegeixo el text ja clàssic de
Christian Salmon Storytelling: La màquina de fabricar historias y
formatear las mentes (Barcelona, Península: 2008) sobre un tema que
ha generat gavadals de literatura des dels anys noranta del segle
passat i que no ens pot deixar indiferents a aquells que ensenyem
llengua i contribuïm a fer que altres n'aprenguin. L'art i la
tècnica d'explicar històries, com és sabut, ha experimentat
aquests darrers anys un autèntic revival que va néixer fa uns anys
als EUA. El pensament narratiu s'ha propagat en tots els àmbits: en
l'àmbit polític, en el periodístic, en l'àmbit del màrqueting,
en el de l'economia, en el de l'empresa. Si no pots articular una
narrativa ja no ets res ni ningú. Si la teva empresa i els seus
productes només tenen tristes marques o a tot estirar logotips i no, en canvi, històries
basades en la marca, han perdut decididament el tren. Els casos
del que anomenem storytelling són arreu: els soldats nord-americans, per exemple,
s'entrenen amb videojocs realistes i participen en autèntics relats de
ficció abans de la guerra; els polítics creen històries emocionants per
explicar-se, com la que l'equip d'assessors de G. W. Bush va generar a
l'entorn d'una imatge en què el president consolava càlidament una víctima de l'11 de setembre (vegeu les imatges al vídeo de més avall); Nike es va veure obligada a combatre el
relat viral tan perjudicial per a l'empresa que presentava al món
històries d'explotació humana en l'elaboració dels seus productes;
milers de persones que treballen als call center, a molts
quilòmetres dels seus clients potencials i a anys llum de les seves
cultures es veuen obligats diàriament a adoptar noves personalitats
(hola, le llamaba de Jazztel), a mantenir el seu doble professional, a tenir una ànima deslocalitzada. Com ens afecta la creació d'històries?
Hem de saber crear-ne per sobreviure? Hem de saber fer front a les
històries que ens embolcallen i, amb els recursos i la veu de la
literatura, deixen sovint a segon terme els arguments racionals? Quines
competències hem de tenir per crear i consumir relats en un món governat per les narratives?
Continuarem.