M'ha resultat il·luminadora la lectura del text de
Susan M. Weinschenk Presentaciones inteligentes (Madrid, Anaya,
2012), que tracta des d'un angle particular, el de la psicologia, tot
allò que els oradors han de saber sobre les seves audiències a fi
de produir presentacions efectives. En l'ensenyament i l'aprenentatge
del que tradicionalment anomenem la llengua oral i també,
evidentment, en l'avaluació, la tasca del professional de la llengua
(de l'autoaprenent, també) i el seu camp d'incidència i
d'intervenció té unes fronteres molt borroses: ensenyar l'oral i
avaluar l'oral no és tan sols ensenyar a controlar la norma,
evidentment, com ja ningú no pensa. La bona presentació oral és,
sobretot, aquella que funciona davant l'audiència. Que funciona, perquè, senzillament, hi ha algú que sap què diu, que sap de què
parla i que, a més, s'ha preocupat de pensar l'estratègia de presentació del seu discurs per fer-lo adequat a l'audiència i poder impactar. Situats al terreny de la comunicació eficaç, les disciplines
implicades en les presentacions orals són moltes i la psicologia
n'és certament una de destacada. Una presentació oral no serà mai eficaç si no té en compte com pensen i aprenen les persones (com actua la
memòria, com es processa la informació, com es formen models
mentals, per què i què s'oblida, com es pot crear un estat de flux en
qui escolta); com es capta l'atenció de les persones (quanta estona
divaga la nostra ment mentre escoltem algú?, entre el 30 i el 70 %
del temps); com podem motivar l'audiència perquè faci el que
n'esperem (quina mena de recompenses són efectives?, quan pot funcionar atiar
la competitivitat dels qui ens escolten?, és important fomentar
l'autonomia de l'audiència?); com s'escolta i com es veu (com
hem de fer servir els canals sensorials que presentem a l'audiència?,
quina importància té la visió perifèrica en l'observació de qui
ens escolta?); com reacciona l'audiència a nivell emocional (quin ús
podem fer de les anècdotes, les històries, les sorpreses, els fets
predictibles); com es decideix la nostra audiència a actuar (com es
prenen les decisions, quantes opcions s'han de donar a qui ens
escolta, és millor referir-se als beneficis o, en canvi, a les possibles
pèrdues d'actuar o no actuar d'una determinada manera?). El text de
Weinschenk acaba presentant un mètode en cinc passos que pren en consideració les seves reflexions. Presentaciones inteligentes és, com deia, un text d'interès per a tots els que
ensenyem o avaluem l'expressió oral: la zona del que és rellevant a
l'hora d'aconseguir fer una presentació eficaç té una gran
complexitat que ens ajuda a comprendre millor. Una complexitat que no es pot tallar amb un cisell fi i infal·lible.