Acabo un curs en què hem parlat d'eines 2.0. Una de les valoracions inevitables en aquests cursos és que no cal enlluernar-se per les eines en si mateixes, que allò realment important és què es fa amb les eines, quina justificació pedagògica tenen, en quin moment se n'ha de fer servir una i no una altra, si paga la pena incorporar-les a la formació, etc. És per aquest motiu que em va semblar interessant escriure un article ("L'ús del Parla.cat en el context de l'aprenentatge 2.0") sobre l'ús de les eines 2.0 en un context formatiu molt concret, en què fos evident que l'ús era justificat. El context és el del material virtual Parla.cat i el nivell triat, el de suficiència. En aquest article, que acaba de publicar Llengua i Ús (2010, núm. 48), provo de situar el Parla dins les onades successives però solapades de l'e-learning i provo de demostrar que és bo que en la gestió del material s'incorpori l'ús d'eines 2.0 a uns continguts i una manera de treballar inicialment ja determinats. Tota una prova de flexibilitat per al producte, que pot superar prou bé amb una bona gestió docent. L'obertura a aquestes aplicacions pot influir decisivament, a parer meu, en l'augment de les competències digitals dels estudiants de català. La proposta que he fet presenta poc menys d'un centenar d'aplicacions classificades en deu grups (suport a l'aprenentatge autònom, suport al procés d'elaboració d'un text, explicació d'històries, suport als enregistraments en àudio, comentari de llocs, comentari i lectura de textos, ajut a la presa de posició crítica i de suport a l'activitat d'argumentació, treball del lèxic, escriptura col·laborativa, i participació en projectes d'intel·ligència col·lectiva) i fa referència, sovint, a unitats concretes o activitats concretes del material. Espero que el professorat i els responsables de formació dels centres puguin triar i remenar i decidir-se sense perdre temps (ai las, el gran problema!) i amb criteri per l'ús d'algunes eines 2.0 de la xarxa en l'explotació del curs de suficiència del Parla.
Aquesta és la gran pregunta, per a què? Som nosaltres responsables d'augmentar la competència digital dels nostres alumnes? I si ho som, som les persones més indicades per fer-ho?
ResponEliminaHola BLN. El 10 de desembre tindrem en Jordi Adell per parlar-nos justament d'aquest tema: el professorat de llengües té responsabilitat em aquesta nova alfabetització? Crec que es pot entaular un debat interessant. Sobre si som les persones més indicades per fer-ho... indubtablement! Hi ha un enorme interès per aquestes qüestions entre el professorat de llengües. Si hi ha interès, curiositat i compromís, la resta es resol ràpid (amb formació, informació, intercanvi a les xarxes socials).
ResponEliminaEnric
Enric,
ResponEliminaM'ha interessat l'article; trobo que és un bon estat de la qüestió. Com a aportació al que hi exposes, crec que el futur dels LMS i PLE en les organitzacions educatives passa per la integració, és a dir, per plataformes que permetin als usuaris agregar serveis externs, a més dels institucionals propis.
Bon estiu!