Avui en Sergi C. em comentava una iniciativa de l'Elisabet A. que m'ha interessat conèixer. Com a professora del Consorci per a la Normalització Lingüística ha engegat un espai per a la conversa virtual amb els seus alumnes estrangers i adults que aprenen català, adreçat a voluntaris i voluntàries que vulguin ajudar a capacitar els aprenents en l'expressió oral. L'eina utilitzada és una de les més populars a la xarxa, Skype. El projecte escalfa motors en aquest moment i començarà a funcionar a començament de maig. Encoratjo des d'aquí les persones autòctones o amb un bon nivell de llengua oral que vulguin participar-hi, a fer-ho. Tinc curiositat per veure l'acceptació de la iniciativa. Si l'Elisabet llegeix aquest apunt m'agradaria que ens expliqués en un comentari com ha concebut la idea, per quines vies ha difós l'existència del seu espai i també les mostres d'acollida que hagi pogut anar detectant. Tinc curiositat també per conèixer la procedència dels seus alumnes, la competència digital que tenen aquestes persones i l'acceptació dins els seus grups classe del projecte. Aquí deixo les preguntes!
Enric,
ResponEliminaGràcies per fer-te ressò de la iniciativa en el teu bloc. Avui puc dir-te que un dels voluntaris que tenim ara mateix se n'ha fet gràcies a aquest apunt. Miro de contestar tot seguit les preguntes que em fas.
1. Concepció de la idea. La idea va sorgir simplement per donar més oportunitats d'aprenentatge als estudiants, que és el que els professors fem cada dia, al cap i a la fi. No totes les formes d'aprendre van bé a tothom, i precisament per això hem de proposar-ne diverses. A més, crec que la interacció amb persones competents és important per al desenvolupament de la competència comunicativa.
Tenia un grup d'alumnes del nivell Bàsic 1, i més o menys la meitat ja entenien força bé el català, i eren perfectament capaços de parlar de temes diversos, sempre i quan poguessin demanar algunes traduccions o aclariments. Per això, per poder aprofitar aquesta potencialitat, a més de fer molta expressió oral a classe, vaig proposar-los aquest exercici. Vaig començar oferint-me jo mateixa fora de les hores de classe, amb un horari acordat entre ells i jo. Quan ho vaig fer ja tenia clar que no era la millor solució: la professora és la professora; jo no faria una videoconferència amb tots els professors que he tingut. En aquell moment no ho vaig estendre als altres grups; estàvem de prova. Efectivament, els resultats van ser discrets, però no pas negatius. Per això vaig decidir tirar endavant la idea inicial del projecte: posar en contacte els alumnes amb voluntaris.
2. Vies de difusió. He difós la idea a través de Twitter (que ha arribat fins al teu bloc), Google+ (tot i que ja sabeu que no és gaire popular), de correu electrònic als coneguts i de converses cara a cara. Alguns d'ells han penjat la notícia al Facebook, i sé que altres usuaris, coneguts dels meus coneguts, l'han compartit amb els seus contactes.
3. Acollida. Avui, sis dies després de la primera difusió, hi ha dos voluntaris, i tres més que s'hi han compromès però encara no s'hi han inscrit. D'aquests cinc, dos han arribat per Twitter, un pel teu bloc i dos per contactes personals. Aquests dies estic exposant el projecte entre els alumnes, i la sensació és bona. No puc concretar-ho més perquè fins la setmana que ve no podran inscriure-s'hi.
4. Procedència dels alumnes i competències digitals. Ara ofereixo l'activitat a un grup Bàsic 2, un Elemental 3 i un Intermedi 3 (A2, B1 i B2 del MECR, respectivament). És important veure que molts dels nostres alumnes són castellanoparlants, amb la qual cosa no poden optar per un intercanvi lingüístic, encara que tinguin l'autonomia digital per fer-ho. A vegades ho intenten, però no troben ningú que vulgui practicar el rus, l'armeni, l'àrab, el turc o el basc. Pel que fa a la seva competència digital, cal tenir present que Skype és un programa popular, que molts ja utilitzen. De tota manera, veig que les competències digitals bàsiques estan força generalitzades entre els meus estudiants.
Això és tot. Gràcies altra vegada per l'interès; t'aniré informant de les novetats.
Moltes gràcies, Elisabet, per l'explicació. Seguirem la iniciativa.
ResponElimina