Dies enrere vaig començar a fer una
classificació de piulades a Twitter, desenfadada, que ara reprenc. Vam veure vuit tipus de piulades. Torno a la classificació amb la
novena: 9) Hi ha piulades fetes per ous, per individus que no han
retirat l'ou que els identifica i que no l'han substituït per una
imatge escaient, humanitzada. Un ou que piula no mereix ser llegit:
@ciscopeiro tinc son. A mimir!!
— Sílvia Martín (@silviamartinseb) July 3, 2013
10) Hi ha tuits especialment descurats, que en un espai tan reduït com el de la piulada acumulen errades. Els manuals de l'ús de Twitter solen insistir que les piulades no són un espai per a la descurança, l'abreviació, la llengua més semblant a l'oral. No són agradables de llegir tuits com:
Bastentes calamarsades, a Ponts, a Ruptit,...
— Tomàs Molina (@TomasMolinaB) July 10, 2013
11) Un altre tipus de tuits són
aquells que es presenten idèntics, regulars, com si es tractés d'una secció,
amb continguts renovats a cada piulada, però sempre en la mateixa
línia temàtica. És el cas, per exemple, de la difusió que fa la companya valenciana Immaculada Cerdà @immacersan, que facilita als lectors regularment un dossier de premsa amb informacions d'abast lingüístic:
Què diu hui la premsa sobre les llengües? http://t.co/tXxmohZRnU
— Immaculada Cerdà (@immacersan) July 25, 2013
12) Una altra mena de piulada que
s'estén cada vegada més és aquella que indica el mitjà a què dóna pas l'enllaç que incorpora. Per exemple, la indicació [Vídeo]
en el cas següent. Es tracta d'una bona pràctica, que normalment contribueix a
restar opacitat a allò que es recomana. Pensem que les adreces breus dels tuits fan estalviar caràcters però són ben poc transparents sobre allò a què apunten:
[Vídeo] Recreació del descarrilament del tren de Santiago http://t.co/uILovEw0Hf
— 324.cat (@324cat) July 25, 2013
13) Una altra piulada característica
és la que s'adreça al destinatari amb preguntes (facilitant o no
l'accés a alguna mena de resposta):
¿Te gustaría crear tu propio negocio? El 69% de los jóvenes se plantea la #emprendeduría http://t.co/zOBUuuhpi2
— Educaweb.com (@EDUCAWEB) July 25, 2013
14) I també són molt típics els tuits imperatius, ben sovint formulats sense cap mena d'atenuador, fet que no indica pas descortesia sinó que, senzillament, es relaciona amb la falta d'espai del tuit:
Read The Graham Attwell Daily on http://t.co/qXgX637Tsr
— juandoming (@juandoming) July 12, 2013
15) La funció lingüística d'agraïment força directa té també un espai natural a les piulades. Un exemple:
Gràcies a tu per fer-ho possible col·laborant amb nosaltres, Maria! @mnunesal @LlegirSagarra
— Lletres Catalanes (@lletres) July 12, 2013
16) Per acabar per avui, de vegades
sobren les paraules als tuits. El tuit de suport moral es pot reduir
a la inexistència de text, simplement a la pertinença a la
comunitat vertebrada per una etiqueta:
#animogalicia
— Cristóbal Suárez (@cristobalsuarez) July 25, 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada