No sé si mai heu viscut la sensació
de posar els peus en una escola desconeguda i observar les pissarres encara no
esborrades amb errors significatius de llengua produïts per un
mestre o una mestra. És una d'aquelles situacions que fan tremolar.
La responsabilitat dels mestres pel que fa a la qualitat de la
llengua dels ciutadans de demà és extraordinària (i el seu esforç,
indubtablement, també ho és majoritàriament). Per això és
decisiva, també, l'educació lingüística que reben mentre fan la
seva formació bàsica per esdevenir mestres. Totes les mesures que
es puguin emprendre des de les facultats d'educació són poques en
aquest sentit: la feina que s'hi ha de fer (ho dic per experiència) és molta. Tots els instruments que ajudin a formular el
diagnòstic del nivell de llengua dels futurs mestres és benvingut.
Em sembla interessant, en aquest sentit, la recerca de José Luis
Gallego Ortega, Antonio García Guzmán i Antonio Rodríguez Fuentes
duta a terme a la Universitat de Granada i que fa poc ha vist la llum
en el llibre Cómo escriben los futuros docentes (Málaga, Aljibe,
2013). La investigació que, amb tota mena de detalls, ens presenten
aquests investigadors, parteix d'un estudi qualitatiu, de cas (no automàticament
generalitzable, per tant) elaborat a partir de les entrevistes,
respostes i execucions de textos d'una vintena d'alumnes de magisteri
de la Universitat de Granada. La metodologia seguida per aquests autors parteix del
model de composició escrita establert per Flower i Hayes i
reelaborat per aquest darrer. Els objectius dels investigadors eren determinar les habilitats dels estudiants universitaris per escriure
un text expositiu-explicatiu i revelar els processos metacognitius
i cognitius implicats en la producció de textos i, alhora,
identificar disfuncions i proposar possibles solucions (la darrera
part del llibre ofereix idees pràctiques per a la millora). Per bé
que alguns dels resultats obtinguts em semblen condicionats per la
naturalesa de les preguntes, la investigació aporta dades rellevants (en alguns casos més en els comentaris individuals dels alumnes que en els percentatges). Pel que fa a la planificació del text, es conclou que
l'aspecte de l'organització de les idees és dels més deficitaris;
pel que fa a la textualització, és l'aspecte de l'ordenació
sintàctica aquell en què s'observen més dificultats en els alumnes. D'altra banda, quant als processos metacognitius, els alumnes estudiats
expressen que no atorguen una importància conscient a la tipologia
de textos. A partir de les anàlisis dels textos produïts, els
autors de la recerca afirmen també el següent: que els alumnes no tenen prou en
compte els destinataris, que no saben manejar els marcadors
discursius, que no saben donar als textos la progressió temàtica
adequada, que els manca claredat, rigor i ordre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada