VISITES


8.9.09

[347] Curs amb Facebook a la UOC

No fa gaire, al Congrés Convit dels serveis lingüístics catalans, Genís Roca va afirmar de passada en la seva excel·lent conferència que Facebook tenia els dies comptats; que d'aquí a un any el seu ús hauria davallat molt. I al·legava que s'havia convertit en un espai impossible, on els els joves ja no volien ser-hi, senzillament perquè hi trobaven els seus pares. Les eines a Internet, les aplicacions, les xarxes socials, passen i són substituïdes per altres (no hem sentit a parlar encara seriosament de la reculada de Facebook, amb tot). Davant aquests canvis vertiginosos i el fet que l'esperança de vida de molts recursos a la xarxa sigui limitada o incerta, les institucions (també els serveis lingüístics) no han de frenar les seves iniciatives i han de ser capaces d'arriscar-se a usar-los Es tracta d'una feina d'individus, inicialment, però que ha de gaudir, si es revela viable, del suport de l'entitat. Perquè cal aventurar-se, provar i experimentar constantment. L'ús de Facebook com a espai per a la formació de llengües em sembla ben possible, ara que tothom fuig de la rigidesa de les plataformes LMS clàssiques. Per això considero molt interessant la iniciativa de la UOC d'engegar un curs pilot a Facebook per provar-ne el valor formatiu. L'objectiu de la iniciativa és avaluar la possibilitat de fer servir una xarxa social com a espai de formació i exportar l'experiència, si pot ser, a altres assignatures de la UOC. El curs pilot durarà dos mesos, començarà per l'octubre i generarà, sens dubte, una recerca i unes valoracions que caldrà conèixer. Pel que fa als usos de Facebook a les universitats, amb finalitats d'ensenyament-aprenentatge, recomano la lectura de "Facebook per a ensenyar i aprendre" (usos, reserves, oportunitats), de Peter Bihr i Thomas Praus. I, igualment, l'article "The Facebook Classroom: 25 Facebook Apps That Are Perfect for Online Education". Algunes semblen ben aplicables a l'aprenentatge de les llengües.

1 comentari:

  1. He començat enguany a usar el Facebook com a eina d'aprenentatge en una assignatura de Magisteri de llengua i ara he trobat esta entrada.

    Vull que servisca com a lloc de contacte entre l'alumnat (i el profe) i com a reducte en què es puga usar un tipus de llengua un peliu diferent de la que solem usar en classe (per exemple, el joc amb el llenguatge, amb segons sentits, bromes, etc., que és una cosa que normalment no es treballa) i algunes habilitats "netiqueteres" que tampoc podrien usar en altres escenaris.

    De moment, ja dic, tot es redueix a un punt de trobada de bon humor, bromes i informació curiosa o que va un poc més enllà de l'assignatura. Aniré incorporant, segons el temps i la receptivitat dels alumnes, algunes idees que circulen per la xarxa i, si és interessant, ho aniré comentant.

    ResponElimina