Aquests dies donem voltes sobre aquesta
qüestió. Les apps són aquí ja fa temps amb força. Potser amb
massa força i tot, perquè ja n'hi ha més d'un milió entre les
d'Apple i les d'Android i l'espai per a aquests ginys comença a
estar superpoblat. Les apps responen a l'increment exponencial dels
dispositius mòbils intel·ligents entre la població i a la
progressió imparable de la informàtica mòbil i, alhora, a la nova
necessitat de lliurar continguts per als nous aparells portables. Les
apps per aprendre llengües han emergit amb la mateixa força amb què
ho van fer els productes i serveis per aprenentatge de llengües a la
xarxa. Sovint són els mateixos serveis que cerquen nous mercats o
noves formes d'arribar al client, després d'un procés
imprescindible d'adaptació al nou mitjà. Les apps útils per
aprendre llengües són moltes. Ho són perquè a aquelles concebudes
específicament per aprendre (apps d'avaluació de llengua, apps de
cursos, apps de recursos puntuals com vocabulari i fraseologia) cal
afegir-hi apps de suport a l'aprenentatge (diccionaris, traductors,
gramàtiques, conversors de text a veu i de veu a text) i apps que
ens duen a altres territoris on l'aprenentatge és ben possible: les
apps de jocs de llengua, per exemple, que s'acumulen als magatzems
d'aplicacions i fan gaudir a tothom, també els que sempre havien
odiat les llengües. A més, docents i aprenents també es poden beneficiar
de tota una mena d'altres apps més allunyades de l'objectiu
d'aprendre. Aplicacions que els exposen, en la fabulosa ubiqüitat
dels dispositius mòbils, a gavadals d'input autèntic, sense el qual
l'aprenentatge d'una llengua no té gaires garanties d'èxit. Aquests
dies donem voltes sobre la possibilitat d'ensenyar
i aprendre llengües amb apps. Miraré de portar el resultat de la
reflexió i una selecció de recursos útils a Aprendre llengües.
Les apps van en la direcció oposada al connexionisme?
ResponEliminaEl següent article (en anglès) m'ha fet pensar. En cito la introducció:
«Tim Berners-Lee, credited with creating the Web, warns that social-networking sites, efforts to prioritize Web traffic and closed systems such as iTunes threaten the Web's capability to promote free speech and open doors to new scientific discoveries, in an essay published in Scientific American. »
"Tim Berners-Lee criticizes web leaders"
http://www.networkworld.com/news/2010/112310-tim-berners-lee-criticizes-web.html